Het Waterkoeling Forum  

Go Back   Het Waterkoeling Forum > /Anders.. > Casemodding

Casemodding Voedt jij je Systeem met een dynamo aangedreven door de bejaarde Cavia van je zusje, en heb je dat allemaal in je Case gepropt.
Dan mag je ons hier vertellen hoe je dat hebt gedaan!!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17 November 2005, 21:02   #1
Triple_J
Member

Triple_J's Avatar

Send a message via MSN to Triple_J
Default Zelf voorkant maken?

Is er iemand die ervaring heeft met het maken van een voorkant voor een case? Ik was namelijk zoiets van plan. Het enigste waar ik nog geen goed idee voor heb is voor de zijkanten van zo'n frontpaneel, aangezien het ongeveer 3 cm naar voren moet zitten. Ik was van plan om RVS of ALU te gebruiken, heel misschien koper als ik toevallig goedkoop aan zo'n grote plaat kan komen En wat voor gereedschap zou je ervoor kunnen gebruiken? Ik heb een elektrische figuurzaag, die regelbaar (+/- RPM) is, maar is dat wel een beetje betrouwbaar voor dat spul?

Ik hoop op antwoorden op me vragen en suggesties Misschien ook iemand die zo'n plaat koper heeft (bij voorkeur 5mm ziet er lekker robuust uit) Ook wil ik er dan een aantal koperen blokjes aan monteren waar dan water doorheen stroomt, zodat het als een soort radiator nog werkt

Mijn avatar komt uit de tijd dat een Athlon 2400+ nog redelijk up-to-date was...
Triple_J is offline   Reply With Quote
Old 17 November 2005, 21:07   #2
maykel18
Senior

maykel18's Avatar

Send a message via MSN to maykel18
Default Re: Zelf voorkant maken?

dus je wilt een voor kand van een case maken van top tot teen?
neem ik aan?
of wat snap het nier helemaal
maykel18 is offline   Reply With Quote
Old 17 November 2005, 21:12   #3
Triple_J
Member

Triple_J's Avatar

Quote:
Originally Posted by maykel18
dus je wilt een voor kand van een case maken van top tot teen?
neem ik aan?
of wat snap het nier helemaal
helemaal ja lijkt me wel vet zo'n voorkant van koper (als dat een beetje goedkoop is)... Later ga ik de zijkanten nog doen
Het is de bedoeling dat het makkelijk te demonteren is en netjes eruit ziet... En mooi gepolijst CD speler komt onderaan, daar wil ik een mooi klepje voor maken die bij het koper (of die andere metaalzooi) past en dan wil ik van die zogenaamde vandalisme bestendigde knoppen Daarboven komt dan een radiatortje

Mijn avatar komt uit de tijd dat een Athlon 2400+ nog redelijk up-to-date was...
Old 17 November 2005, 21:16   #4
maykel18
Senior

maykel18's Avatar

Quote:
Originally Posted by Triple_J
helemaal ja lijkt me wel vet zo'n voorkant van koper (als dat een beetje goedkoop is)... Later ga ik de zijkanten nog doen
Het is de bedoeling dat het makkelijk te demonteren is en netjes eruit ziet... En mooi gepolijst CD speler komt onderaan, daar wil ik een mooi klepje voor maken die bij het koper (of die andere metaalzooi) past en dan wil ik van die zogenaamde vandalisme bestendigde knoppen Daarboven komt dan een radiatortje
mmm het ken wel aleen. dan word je case loei zwaar van dat koper. ik zou het dan van ( alu ) maken. en dan buigen met zoon buigtafel ( voor zink ) ken je elke hoek mee buigen op de zaak waar ik werk hebbe ze er een ken er zelf bocheten in maken.
en dan gewoon de kleur kopper spuiten mess?

Ps ik zou je voorkand van dat koper niet zeg maar als radi gebruiken.
1. je ken er geen fan op zetten.
2. het gaat gewoon warmte afgeven komt in je case terecht word alles nog warmer. tja beetje vaag
Old 17 November 2005, 21:37   #5
Triple_J
Member

Triple_J's Avatar

Quote:
Originally Posted by maykel18
mmm het ken wel aleen. dan word je case loei zwaar van dat koper. ik zou het dan van ( alu ) maken. en dan buigen met zoon buigtafel ( voor zink ) ken je elke hoek mee buigen op de zaak waar ik werk hebbe ze er een ken er zelf bocheten in maken.
en dan gewoon de kleur kopper spuiten mess?

Ps ik zou je voorkand van dat koper niet zeg maar als radi gebruiken.
1. je ken er geen fan op zetten.
2. het gaat gewoon warmte afgeven komt in je case terecht word alles nog warmer. tja beetje vaag
Ik ben eigenwijs Koper Zo zwaar wordt 't niet, maar 3,3 KG
Ik heb iets ruimer gerekend, dat was makkelijker...

Het gewicht van 10x10x5mm is 4,4 gram

Opp. voorkant: 50x25cm = 1250cm²
1250cm² = 4840 gram

Opp. van het gat voor de radiator: 24x12cm = 288cm²
288cm² = 1267.2 gram

Opp. van het gat voor cd speler: 15x4cm = 60cm²
60cm² = 264 gram

4840 - 1267.2 - 264 = 3308,8 gram

Old 17 November 2005, 22:04   #6
Sjoerd329i
Rubberduckie

Send a message via MSN to Sjoerd329i

hmmmmm....

ik persoonlijk zou het niet doen, heel veel werk om het goed/mooi passend te krijgen. En ik denk dat het resultaat je nog wel een tegen zou kunnen vallen
Old 18 November 2005, 11:24   #7
Triple_J
Member

Triple_J's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sjoerd329i
hmmmmm....

ik persoonlijk zou het niet doen, heel veel werk om het goed/mooi passend te krijgen. En ik denk dat het resultaat je nog wel een tegen zou kunnen vallen
Zat tijd heb ik... Goed resultaat hoop ik wel te krijgen Helemaal mooi polijsten

Old 18 November 2005, 16:05   #8
maykel18
Senior

maykel18's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sjoerd329i
hmmmmm....

ik denk dat dat wel mee zal vallen als je beethe hadig ben.
moet het luken.
Old 18 November 2005, 19:18   #9
Marcel
Adje

Marcel's Avatar

Send a message via ICQ to Marcel Send a message via MSN to Marcel
Arrow Re: Zelf voorkant maken?

Koper = duur.
Koperen plaat van 50cm lang = heel duur

Na het weekend kan ik denk wel een bedrag noemen voor die afmetingen.
Project SledgeHammer (Dual AMD Opteron)
Project Northwood Refit (Northwood verbouwd)
Project Atlantis (Waterkoeling = Huis verwarming.. )
Marcel is offline   Reply With Quote
Old 18 November 2005, 20:32   #10
Triple_J
Member

Triple_J's Avatar

Quote:
Originally Posted by Marcel
Koper = duur.
Koperen plaat van 50cm lang = heel duur

Na het weekend kan ik denk wel een bedrag noemen voor die afmetingen.
Ik heb meet foutje gemaakt, 55cm is 't... Als het toch te duur wordt doe ik wel 3mm ofzo Ik kan misschien nog vragen bij lokaal metaalbedrijf hoeveel dat kost... Kan daar ook koperen balken van 50x10x13000mm kopen

Old 19 November 2005, 21:34   #11
Jan-Willem
Member

Mijn vorige pc had ik een houten voorkant gegeven, met een aluminium omlijsting. Het was niet bedoeld als artistiek ding ofzo, toen was het voor mij het enige geschikte beschikbare materiaal, maar het was best mooi geworden...
Het vervangen van het front was ook noodzaak, omdat mijn kast (bigtower) vertikaal geplaatste 5 1/4 inch bays had. Dat maakt vast niet uit bij floppy stations, maar voor cd-roms vond ik het niet echt handig.
Jan-Willem is offline   Reply With Quote
Old 22 November 2005, 10:42   #12
Herman
Adje

Als je geld wilt uitgeven, dan kan je een koperplaat (www.metaalwinkel.nl, www.metaalmarkt.nl, wellicht de oude miko (zat vroeger onder het groothandelsgebouw in Rotterdam, iemand een idee hoe het nu heet en waar het zit?) nemen, en die laten waterstraalsnijden of lasersnijden (denk dat waterstraalsnijden het makkelijkst is)

Koper kan je daarna goed oppolijsten, en een laklaag geven, tegen de aanslag (een vette vinger etst zich er al in...)

Ook mogelijk is een staalplaat te verkoperen, dit doen ze bij verchromers. Ook dan moet de staalplaat eerst helemaal gepolijst worden, om een mooi resultaat te krijgen.

En zelfs plastic is te verchromen, wellicht ook te verkoperen. www.vacumetal.com (of .nl)

Succes ermee...
Herman is offline   Reply With Quote
Old 23 November 2005, 22:37   #13
N1no
Member

N1no's Avatar

Thumbs up Re: Zelf voorkant maken?

Lijkt me een hele uitdaging, maar hout lijk me de enige reele oplossing... als je een mooi stukje kersen hout op de kop kunt tikken en dat dan mooi aflakt heb je wel een heel chique kast

*Zou eerst maar de vorm in een goedkoop stuk vuren zetten, en dan kijken of het bevalt.
Old 23 November 2005, 22:38   #14
Triple_J
Member

Triple_J's Avatar

Quote:
Originally Posted by Herman
Als je geld wilt uitgeven, dan kan je een koperplaat (www.metaalwinkel.nl, www.metaalmarkt.nl, wellicht de oude miko (zat vroeger onder het groothandelsgebouw in Rotterdam, iemand een idee hoe het nu heet en waar het zit?) nemen, en die laten waterstraalsnijden of lasersnijden (denk dat waterstraalsnijden het makkelijkst is)

Koper kan je daarna goed oppolijsten, en een laklaag geven, tegen de aanslag (een vette vinger etst zich er al in...)

Ook mogelijk is een staalplaat te verkoperen, dit doen ze bij verchromers. Ook dan moet de staalplaat eerst helemaal gepolijst worden, om een mooi resultaat te krijgen.

En zelfs plastic is te verchromen, wellicht ook te verkoperen. www.vacumetal.com (of .nl)

Succes ermee...
De maten van metaalwinkel zijn wel erg groot, heb geen idee wat ik met de rest dan moet doen... Vervoer is bij mij een probleem, ga niet in de trein/bus met zo'n grote plaat door heel Nederland Ik zal nog wel een keer aan me broer vragen die in de metaalsector werkt, maar voordat hij dan daadwerkelijk erom vraagt om zo'n plaat te bestellen ben ik inmiddels ookal een halfjaar verder En verchromen/verkoperen zal denk ik wel duur zijn voor maar een klein plaatje...
Hoe zit 't met zo'n laklaag? Hoe werkt dat?

In iedergeval bedankt voor de info

Old 23 November 2005, 22:43   #15
Triple_J
Member

Triple_J's Avatar

Quote:
Originally Posted by N1no
Lijkt me een hele uitdaging, maar hout lijk me de enige reele oplossing... als je een mooi stukje kersen hout op de kop kunt tikken en dat dan mooi aflakt heb je wel een heel chique kast

*Zou eerst maar de vorm in een goedkoop stuk vuren zetten, en dan kijken of het bevalt.
Dacht al eerder aan hout, maar dat vind ik te "standaard" Eerst dacht ik zelf aan de vage combinatie van hout + carbon, heb ik maar nie gedaan, want carbon is duur en heb geen goed gereedschap

Als koper of een ander vergelijkbaar metaal te duur is ga ik zeker hout nemen

Old 27 November 2005, 00:10   #16
N1no
Member

N1no's Avatar

Misschien kan je iets met glassfiber maken? maar dan heb je toch eerst een mal van het een of ander nodig
Old 27 November 2005, 00:24   #17
Triple_J
Member

Triple_J's Avatar

Quote:
Originally Posted by N1no
Misschien kan je iets met glassfiber maken? maar dan heb je toch eerst een mal van het een of ander nodig
Ik heb op modelbouwforum gezien hoe je met polycarbonate en mallen (van hout gemaakt) met vacuum pomp leuke dingen kan maken:P Maar wil vlakke voorkant eigenlijk, dus is niet echt handig

Old 27 November 2005, 07:11   #18
tesssam
Member

ja jo waar voor verchroom je het dan niet meteen
tesssam is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules